Løsningen på GDPR-udfordringen kan bl.a. være Native Advertising

 

Den nye EU-forordning kan løfte kundeloyaliteten hos de virksomheder, der formår at tilpasse sig GDPR-kravene. Med de nye datakrav kan Native Advertising samtidig blive en endnu vigtigere reklameform.

Der er efterhånden ingen tvivl om, at persondata er en digital guldgrube.

Det er grunden til, at den kommende tid kan blive udfordrende for nogle virksomheder, mens den hos andre vil styrke kundeloyaliteten og brugeroplevelsen. Den nye EU-forordning, GDPR (General Data Protection Regulation), også kendt som persondataforordningen, træder i kraft 25. maj i år, og det betyder, at de danske virksomheder skal stå parat til både at slette persondata, hvis brugerne ønsker det, og være meget mere tydelige i deres formuleringer om, hvad cookies og andre personlige oplysninger bliver brugt til.   

Helt aktuelt har Facebook-stifteren Mark Zuckerberg for nyligt stået skoleret i Senatet, og her stårbudskabet nærmest skåret i granit: ”Data, der håndteres uforsvarligt, kan få alvorlige konsekvenser”.

”Overordnet set vil GDPR bl.a. betyde, at det vil blive sværere for bureauer at anvende data på tværs af flere medier, som i særligt grad vil ramme lower-funnel kommunikation som re-targeting. Derfor vil det indkøbsmæssigt give mest mening, at man fokuserer på færre, men større medier, da de mindre medier kan få problemer med at levere på reach”, udtaler Christian Godske, Head of Commercial Product Development hos TV 2.

 

For nogle virksomheder kan GDPR umiddelbart virke som en blytung hæmsko. Men de virksomheder, der formår at værne om og have styr på persondatabeskyttelsen, kan bruge ”begrænsningen” til deres fordel.

”Der er ingen tvivl om, at login bliver den nye currency. Det er forventeligt, at annoncører vil henvende sig til de mediehuse, som via logins, har unik viden om den enkelte forbruger. Det gælder for annoncøren om, at integrere disse logins i en 1:1 løsning, som er i stand til at kombinere indsigt og eksekvering”, fortsætter Christian Godske.

 

Native Advertising kan være løsningen

Ifølge Rickard Lawson, Head of Publisher Relations hos medie- og teknologivirksomheden, Strossle, kan GDPR-effekten også medvirke til, at Native Advertising bliver en endnu vigtigere reklameform. I dag ser de fleste brugere ikke, hvad der står i den cookie, som de klikker OK til og bliver derfor ofte mis- eller underinformeret om, hvad deres data anvendes til. Af denne grund opfattes Native Advertising som et effektivt marketinggreb for virksomheder. Det er altafgørende at tilbyde værdifuld information til brugeren, før de vil give deres samtykke, og denne værdi opnås ikke altid i form af en almindelig annonce. Hvis man derimod som publisher eller brand formår at kommunikere noget relevant og informativt til brugeren, er der større chance for, at man får deres samtykke.

Med væksten inden for Native Advertising efterspørger markedet i stigende grad stærke mediebrands som TV 2 til udvikling af kvalitetsindhold sammen med en tryg, professionel distribution i et redaktionelt kvalitetsmiljø. Native Advertising og Branded Content er derfor også et vækstområde på TV 2, der mærker en fortsat stigende efterspørgsel i markedet. Derfor har TV 2 valgt at opruste markant inden for områdetog har fra årsskiftet været på plads med en ny afdeling, der udelukkende fokuserer på Branded Content, hvor Native Advertising indgår som ét af dem.

”Native Advertising er et stærkt greb i en tid, hvor GDPR er lige på trapperne, idét produktet imødekommer den gennemgående snak om både brand safety og transparens. TV 2 har allerede god erfaring med Native Advertising – senest i samarbejde med store virksomheder som Nordea og Santander, der har opnået værdifuld og troværdig branding over for deres kernemålgrupper og øget interessen for deres brand i samarbejde med TV 2”, pointerer Jacob Fischer-Nielsen, Head of Branded Content i TV 2.

Hvis man er åben i kommunikationen om, hvordan data bruges, skaber det gennemsigtighed. Og foruden at undgå voldsomme bøder, der i beløb kan blive op mod 4 procent af den årlige omsætning, skaber gennemsigtighed kundeloyalitet. Det kan du læse mere om på SuperOffices hjemmeside.



Vil du vide mere?

  • Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din virksomhed lever op til persondataforordningen, kan du tjekke op Datatilsynets 12 spørgsmål her. De bør give et praj om, hvorvidt du håndterer dine data korrekt.

 

  • Har du som annoncør spørgsmål ift. hvilken kommerciel betydning GDPR kan have i forbindelse med din næste kampagne? Kontakt venligst: chgo@tv2.dk

 

  • Hvis du vil høre mere om Native Advertising hos TV 2, er du velkommen til at kontakte rblu@tv2.dk.

 

  • Se mere om Native Advertising hos TV 2 her