TV2 Media

TV 2 indfører fælles reklamevaluta på tværs af platforme

undefined


TV 2 lægger TRPen i graven og vil fremover sælge tv-reklamer i valutaen CPM. Målet er mere transparens for kunderne og et tilbud om en af de laveste kontaktpriser i markedet.

Torsdag 26. november havde TV 2 samlet kunder og samarbejdspartnere til mediehusets årlige ’Media Talk’, hvor de største kommercielle nyheder for 2016 blev præsenteret. Et af TV 2s markante tiltag næste år er, at der indføres en fælles reklamevaluta på tværs af platforme.

- Vores primære konkurrenter er i dag bl.a. store, udenlandske aktører og digitale spillere, som udfordrer værdikæden, og som kommer på markedet med voldsom økonomisk muskelkraft. Vi har i dag nogle gode og effektfulde produkter, som sagtens kan stå distancen i forhold til det bedste fra udlandet, men det kommer ikke altid klart nok til udtryk, da vi bliver vurderet efter forskellige parametre. Vi arbejder simpelthen i forskellige valutaer, og der er brug for at kunne vurdere platformene på lige fod, siger Flemming Rasmussen, kommerciel direktør på TV 2.

En af de laveste kontaktpriser i markedet
Ifølge TV 2 har TRP’en som afregningsform tjent tv-medierne godt og længe, men i takt med stadig mere omfattende medieplaner, hvor alle andre medieaktører arbejder med en anden valuta, forvirrer det billedet, og tv’s betydelige rolle og bidrag forplumres, når det ikke udsættes for en fair og retvisende sammenligning. Derfor skifter TV 2 nu valuta.

- Vi lægger TRP’en pænt i graven og overgår fra 2016 til kontaktpriser. Fuldstændig lige som alle andre uden for tv-familien. På den måde får vi en sikkerhed for, at kunden objektivt kan vurdere mulighederne på tværs af medierne, både hvad angår pris og effektivitet. Så når en annoncør vælger at gå på tv, betaler han for alle de seere, han kommer i kontakt med. Til gengæld forventer vi, at TV 2 kan tilbyde en af de laveste kontaktpriser i markedet. Altså prisen for at komme i kontakt med 1000 danskere fra 18 år og opefter, siger Peter Olafsson, salgsdirektør på TV 2.

Forenkling af tv-målgrupper
Blandt nyhederne på ’Media Talk’ er desuden en forenkling af de tv-målgrupper, TV 2s kunder kan købe adgang til.

- Fremover vil vi kun udbyde tre brede og meget dækkende målgrupper, nemlig personer over 18 år, kvinder over 18 år og mænd over 18 år. Et tiltag, som harmonerer med et massemedies fornemmeste evne, men også et tiltag, som bør flugte fint med langt de fleste annoncørers reelle kundepotentialer, siger Peter Olafsson, og fortsætter:

- Det betyder i praksis, at hvis man går på TV 2, er det for at ramme bredt. Det kan faktisk betyde, at visse annoncører i fremtiden er bedre tjent med at bruge andre platforme end tv, og det er OK. Vi skal kun på planen, hvis vi kan gøre en positiv forskel. Jeg tror dog, det drejer sig om et absolut fåtal af annoncører, og jeg føler mig overbevist om, at tv-kontakten til den store, brede og købestærke del af den danske befolkning vil appellere til langt de fleste annoncører.

Se mere her

Andre banebrydende tiltag i 2016!

TV 2 lancerer et nyt dashboard, hvor kunderne kan følge deres kampagneeffekt realtime. Dashboardet sætter en ny standard for overblikket og gennemsigtigheden i medie-indkøbet.

Læs mere her

Mediehuset giver kunderne nye muligheder for at købe mere smalle målgrupper via databerigede eksponeringer på både tv2.dk og på TV 2 PLAY. PLAY-tiltaget bliver det første forsøg med behavioral targeting på tv.

Læs mere her