TV2 Media

undefined

Rekordhøj dækning under OL er guld værd for annoncørerne

OL er veloverstået og endda med den bedste danske medaljehøst i 68 år. Undervejs har seerne været vidne til historiske begivenheder, hvor enkeltpersoner og nationer har oplevet sejr eller fiasko. Øjeblikke der kan mærkes.

Med 15 medaljer blev de danske seere forkælet med præstationer i absolut topklasse, men ikke kun på den sportslige front har indsatsen været til en guldmedalje. Dækningen af dette års Olympiade har været på et rekordhøjt niveau, hvor seerne døgnet rundt har haft mulighed for at følge de danske sportsudøvere gennem livetransmissioner på tv-skærmen, mens der konstant har været liveopdatering på de mobile enheder.

Guld værd for annoncører

OL-sponsoratet var i år delt mellem BKI Kaffe, Lånlet, Unibet, Longo Vital, LO og DONG. BKI Kaffe og Lånlet var med hovedsponsoratet tilstede både på tv og digitalt, mens de resterende udelukkende havde et digitalt sponsorat. Den brede dækning på tværs af platformene har givet annoncørerne en unik mulighed for hele tiden at være til stede hos kunderne, uanset om de befandt sig på stranden, på ferien eller på jobbet. Den intense dækning er blevet fulgt med stor interesse fra de danske seere. OL i Rio blev den tredjemest sete event på dansk tv nogensinde – kun overgået af OL i London 2012 og OL i Atlanta i 1996. Tv-seerne brugte faktisk mere tid på Rio 2016 end på OL i Athen (2004) og Barcelona (1992), der begge foregik i en af de europæiske tidszoner. Derudover kommer seningen på de fire digitale PLAY-kanaler, som ikke er medregnet i det samlede tv-regnskab.

Men oveni den massive dækning på tv har de digitale enheder fungeret som et stærkt supplement, hvor de sportsinteresserede hele tiden har holdt sig opdateret på begivenhedernes gang. Den dybdegående dækning på de digitale medier gav annoncørerne en solid gennemslagskraft, hvor annoncørerne nåede helt op på 5 millioner sidevisninger samt tæt på 2 millioner videoafspilninger på tværs af TV 2s OL-site, under de 17 dage OL varede.