TV2 Media

Kreativitet fremmer effekten – sådan får du mest ud af dit reklamespot

 

Reach, spotlængde og brand awareness. Overvejelserne er mange, når du skal tilrettelægge din kommende tv-kampagne. I et medielandskab, hvor seernes færden er mere og mere flygtig, er det nødvendigt at benytte sig af kreative virkemidler til at fange forbrugernes opmærksomhed.


Kreativitet kan udfoldes på mange måder, men flere undersøgelser viser, at der er en tydelig sammenhæng mellem længden på reklamespots og effektiviteten af disse. Kantar Gallup benytter effektscoren, AdEval, til at vurdere reklamens evne til at ramme noget i forbrugeren, som fanger deres opmærksomhed og interesse. TV 2 har testet mere end 250 reklamer i Kantar Gallups setup, og resultaterne er tydelige. På de længere spots er der bedre tid og mulighed for at udfolde budskabet kreativt og skabe en stærkere kontakt med forbrugeren. Det afspejles i effektscoren, som stiger, i takt med at spotlængden forlænges, og særligt på spots på 40-45 sekunder er effekten høj. 

 

 

Hvad betyder alt dette for dig som annoncør? Annoncerer du på TV 2, er priskurven lineær, mens kurven knækker hos andre medier, når spotlængden overstiger 30 sekunder. Med andre ord bliver prisen per sekund dyrere på de lange spots hos TV 2s konkurrenter. Ønsker du at afvikle reklamespots på mere end 30 sekunder – hvor effektiviteten er stærkest – får du hermed mest for pengene hos TV 2.  

Klik her, hvis du ønsker at læse mere om Kantar Gallups AdEval-score.