Airbnb flytter deres marketing væk fra kortsigtet performance marketing for at bruge dem på branding og PR

Få virksomheder har været så hårdt ramt af Covid-19 pandemien som Airbnb, da stort set hele verden blev lukket ned.

Det betød også, at Airbnb som de fleste andre i rejse- og hotelbranchen har skåret en del ned på deres marketingaktiviteter – faktisk skar Airbnb aktiviteterne med 58 procent.

Særligt har Airbnb dog skåret i deres performance marketing(Programmatic og Search Marketing), som blev reduceret med hele 541 millioner dollars.

Interessant nok har Airbnb dog kun oplevet et fald i deres online trafik på 5 procent sammenlignet med samme periode før Covid-19.

Grunden, til at dette har kunnet lade sig gøre, vurderer Airbnb selv, er, at deres brand er rigtig stærkt. Det er ikke bare lykkedes Airbnb at opbygge et brandnavn, Airbnb er selve begrebet for at leje eller udleje sin bolig privat.

Derfor kommer Airbnb fremover til at opprioritere branding og PR yderligere på bekostning af netop Search Marketing og bannerreklamer og se branding som en investering i brandet og en ”uddannelse” af brugerne af tjenesten.

Brand-marketing øger kendskabet både hos potentielle værter og gæster og kan fortælle dem om fordelene ved at udleje eller booke sit ophold gennem Airbnb - og hvad der gør platformen så unik.

Så selvom Airbnb også fremover vil bruge penge på fx Search Marketing for at nå potentielle kunder, der står lige midt i beslutningsprocessen, så er planen for Airbnb, at de ved at bruge flere ressourcer på branding kan gøre sig mindre afhængige af at skulle konkurrere med alle andre udbydere af rejser eller overnatninger om at byde højest på prisen for det sidste klik på en søgemaskine. 

Læs hele artiklen

Kontakt

Hvis du vil høre mere om, hvordan du kommer i gang med branding via TV 2s platforme, kan du kontakte din TV 2-konsulent her