Overraskende gode ROI-tal under coronakrisen

De annoncører, der har været aktive i coronaperioden, kan glæde sig over, at de i gennemsnit har opnået en flot ROI på 2,1.

Det vil sige, at for hver krone investeret i media har de fået ca. 2,1 krone igen i profitbidrag.

Data Intelligence har også undersøgt årsagerne til, at annoncørerne stadig opnår et positivt afkast på trods af coronakrisen. Årsagerne er blandt andet:

1) Lavere mediepriser hjalp ROI-niveauet godt på vej, specielt i 2. kvartal. Når annoncøren køber flere reklamevisninger til samme pris, øges ROI tilsvarende.

2) Flere annoncører har reduceret investeringsniveauet. Når medieinvesteringen reduceres, stiger den gennemsnitlige ROI. Som hovedregel er ROI nemlig højest på den første krone investeret og tilsvarende lavest på den sidste krone.

3) Vi kan konstatere en vis udskiftning blandt annoncørerne i perioden, fordi coronakrisen påvirkede brancherne forskelligt. Nogle brancher har reduceret, mens andre har oplevet en øget omsætning. Den tilgængelige reklameplads bliver købt af annoncører med et aktuelt potentiale - i brancher, hvor forbrugerne er aktive. Undervejs er nogle annoncører faldet fra, mens andre er kommet til.

Generelt, er der altså ikke noget, der tyder på, at Medie-ROI under coronakrisen skulle være væsentligt lavere end normalt. ROI-monitoren viser, at langt de fleste annoncører stadig opnår et solidt afkast af deres medieinvestering.

Kontakt

Hvis du vil høre mere om dine muligheder for at annoncere hos TV 2, kan du kontakte din TV 2-konsulent.