TV 2 skruer op for analyse og indsigt som værn mod usikre tider

Salgsdirektør Peter Rud Olafsson opfordrer markedet til at stå sammen, når sigtbarheden er ringe

Kalenderen har nu budt 2023 velkommen, og forude venter et nyt år fyldt med kvalitetsindhold på TV 2s kanaler, nye abonnenter på TV 2 PLAY og stærke historier på tv2.dk – alt sammen krydret med små og store reklamekampagner. Så langt, så godt, men hvad året ellers byder på, kan være svært at få øje på.

- Vi lever i usikre tider og må erkende, at sigtbarheden for 2023 er ringe. Vi ved ikke, hvordan økonomien udvikler sig, og hvad det betyder for forbrugeradfærden og annoncemarkedet. Men vi ved én ting: At vi har prøvet noget tilsvarende før og har gode erfaringer med at håndtere usikkerhed, siger salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, Peter Olafsson, med henvisning til udfordringerne under corona-pandemien.

Her blev krisestemningen i foråret 2020 afløst af glæde over, at medieinvesteringerne gav et solidt afkast i langt de fleste brancher blandt andet takket være en høj grad af omstillingsparathed blandt annoncørerne. Det samme har været tilfældet i netop overståede 2022, hvor høj inflation, stigende renter og usikkerhed på den globale arena blev vekslet til positive tendenser med rekordhøj tv-sening og et uændret højt ROI-niveau for annoncørernes TV-investeringer.

Evnen til omstilling de forgangne år kan nu igen komme markedet og den enkelte annoncør til gavn.

Tæt kundekontakt i usikre tider

- Under COVID-19 beviste vi sammen med annoncørerne, at det er muligt at vende en krise til fremgang. Hos TV 2 Reklamesalg fik vi fintunet vores processer og organisation, og vi kom endnu tættere på vores annoncører og samarbejdspartnere. Den gode relation har vi holdt fast i, og det betyder, at jeg – trods den lave sigtbarhed – er forholdsvis fortrøstningsfuld i forhold til 2023. Tæt kundekontakt og en åben dialog er alfa og omega i usikre tider, siger Peter Olafsson.

Det betyder blandt andet, at TV 2 Reklamesalg øger sine investeringer i analyser og indsigter, som stilles til rådighed for annoncørerne. I 2023 følges udviklingen løbende i samarbejde med bureauerne, både i forhold til kampagnernes Return on Investment (ROI) og evne til at løfte Brand KPI for annoncøren.

- Vi måler vores succes gennem kundernes resultater, og det er i alles interesse, at vi står skulder ved skulder i usikre tider. Derfor ønsker vi i 2023 at bidrage med mere af alt det gode fra TV 2-verdenen: Vores analysearbejde, vores operationelle mindset og vores kvalitetsindhold, siger Peter Olafsson og fortsætter:

- TV 2 står historisk stærkt både i det traditionelle univers og på TV 2 PLAY, og netop kombinationen af reklamer på lineært tv og Addressable TV udgør et unikt mix, som jeg tror, vil spille en stadig større rolle i stadig flere marketingplaner her i 2023 og i årene fremover. Mixet giver stor gennemslagskraft og dermed en vis sikkerhed for de enkelte annoncører, og det, kombineret med vidensbaserede beslutninger er netop, hvad markedet har brug lige nu.  

2023 bliver på alle måder et meget uforudsigeligt år, men sammen har vi alle forudsætninger for fortsat at kunne skabe og eksekvere lønsomme og effektfulde kampagner på tværs af TV 2s mange platforme.

TV 2 Reklamesalg ser frem til et fortsat tæt og konstruktivt samarbejde i det nye år.